Wat is het belang van een personeelshandboek?

Wat is het belang van een personeelshandboek?

Een personeelshandboek of reglement legt alle richtlijnen en interne regels vast binnen een bedrijf als het gaat om personeelszaken. Op het arbeidscontract is een personeelshandboek een onmisbare aanvulling. Je legt hierin afspraken vast die je maakt met je personeelsleden en het is een aanvulling op de CAO en het arbeidscontract. Als er een nieuw personeelslid wordt aangenomen, dienen ze een exemplaar van het personeelshandboek of reglement te ontvangen. Je kunt ze ook toegang geven tot de digitale versie.

Wat wordt er beschreven in een personeelshandboek?

Een personeelshandboek beschrijft alle richtlijnen en regels die er binnen het bedrijf zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afspraken en regels betreffende flexibele werktijden, arbeidsvoorwaarden, ziekteverzuim, thuiswerkregels, BHV, vakantie aanvragen, veiligheidsprotocollen en arbeidsomstandigheden. Ook kan er informatie over salaris en functieomschrijvingen terugkomen in het personeelshandboek. Overigens hoeft dit handboek niet alleen te gaan over thuiswerkregels en arbeidsvoorwaarden. Je kunt hierin ook opnemen hoe je met elkaar omgaat binnen de onderneming en wat de belangrijkste waarden zijn van je bedrijf. Geen enkel personeelshandboek is hetzelfde, aangezien elk bedrijf anders is. Wil je een personeelshandboek opstellen? Dan kan een personeelsadviseur je hierbij helpen.

De voordelen van een personeelshandboek

Wil je structuur en duidelijkheid voor alle personeelsleden binnen je organisatie? Dan is een personeelshandboek aan te raden. Als er onduidelijkheden zijn, kun je hier namelijk altijd op terug vallen. Daarnaast ben je als organisatie ook juridisch ingedekt, omdat je aan je personeelsleden specifieke afspraken op een duidelijke manier kenbaar maakt.

Een personeelshandboek zorgt er ook voor dat je als ondernemer vooruit denkt. Denk bijvoorbeeld aan de afspraken die gelden als één van je medewerkers ziek wordt of met verlof wil. Dit is misschien niet direct aan de orde, maar het is fijn om hierop voorhand over na te denken en dit vast te leggen. En als er afspraken of regels aangepast moeten worden, dan is een personeelshandboek een stuk makkelijker dan iedere medewerker apart spreken.

Afspraken uit de CAO verwerken

Heb je als onderneming te maken met een CAO? Je kunt dan bepaalde onderwerpen, die belangrijk zijn voor je personeelsleden, overnemen uit de CAO en deze verwerken in het personeelshandboek. Dit zorgt ervoor dat de afspraken helder zijn voor alle partijen, helemaal als je de CAO bepalingen in een begrijpelijke taal opneemt in het personeelshandboek.

Hou je personeelshandboek actueel

Omdat de wet-, en regelgeving voortdurend verandert, is het belangrijk om je personeelshandboek regelmatig te actualiseren. Het is verstandig om een eenzijdig wijzigingsbeding op te nemen, zodat je medewerkers ook daadwerkelijk gebonden zijn aan eventuele wijzigingen. Mocht een medewerker het niet eens zijn met deze eenzijdige wijziging, dan heeft hij of zij het recht om naar de kantonrechter te stappen en te eisen dat de oude regeling nagekomen wordt. Als dit gebeurt, moet je als onderneming kunnen aantonen dat het belang van de wijziging voor het bedrijf zwaarder weegt dan het belang van de individuele werknemer. Kun je dit goed onderbouwen, dan is de kans groot dat de kantonrechter beslist in jouw voordeel.

Als werkgever heb je met en personeelshandboek een centraal en helder document, waar je altijd op terug kunt vallen. Neem contact met ons op via info@hr-documenten.nl om een offerte op te vragen van een basis personeelshandboek. Dit handboek is juridisch getoetst en kan bij elk bedrijf worden toegepast.