Hoe vergroot je de wendbaarheid van medewerkers?

Hoe vergroot je de wendbaarheid van medewerkers?

Aanpassingsvermogen van personeel

Goed personeel is de basis van een goedlopend bedrijf, helaas is goed personeel niet makkelijk te vinden. Naast dat goed personeel lastig te vinden is, kan het ook zo zijn dat je wel goed personeel hebt, maar ze op hun tijd het aanpassingsvermogen verliezen.

Aanpassingsvermogen verliezen

Wanneer een werknemer al lang bij een bedrijf werkt kan het zijn dat hij of zij niet houdt van organisatieveranderingen. Vaak zijn ze gewend aan de oude werkwijze en willen ze dit het liefst zo houden. Om ervoor te zorgen dat je personeel wel gemotiveerd blijft bij bedrijfsveranderingen, kun je het vermogen tot aanpassen stimuleren.

Hoe stimuleer je het vermogen tot aanpassen

Je hebt personeel al jaren in dienst en je wilt een grote verandering in het bedrijf doen. Echter weet je dat een gedeelte van het personeel het hier niet mee eens is. In zo’n situatie is het handig dat je na gaat denken over hoe je ervoor zorgt dat het personeel met je meedenkt in plaats van dwarsligt. Dit brengt me dan ook gelijk bij een belangrijke tip. Het is belangrijk dat je het personeel het gevoel geeft dat ze deel uit maken van de beslissing. Vertel niet van de een op andere dag dat de hele bedrijfsstructuur anders wordt, maar overleg dit ruim van te voren. Een andere tip die ervoor kan zorgen dat het personeel zich gemakkelijk aanpast, is naast het vertellen van de nieuwe bedrijfsvisie, de aanpassingen in stappen te doen. Zo kan het personeel dat al lang bij je in dienst is zich langzaam aanpassen aan hoe het nieuwe bedrijf gaat worden

Een moeilijkere situatie

Het is dus van belang dat je goed overlegt met het personeel. Echter kan het ook zo zijn dat er na dit overleg nog steeds afkeer tegen het plan is. Dit heeft in sommige gevallen te maken met één personeelslid die heel het team beïnvloedt. In dit geval is het van belang dat je in gesprek gaat en kijkt waar het misloopt. Wanneer je merkt dat het diepgewortelde problemen zijn die je er waarschijnlijk niet uitkrijgt, kan het verstandig zijn om dit personeelslid te ontslaan. Hierdoor zal de rest van het personeel deze persoon niet meer als voorbeeld zien en zich zeer waarschijnlijk makkelijker aanpassen.

De conclusie

Aan de hand van de hierboven gegeven informatie, kan er geconcludeerd worden dat communicatie van groot belang is binnen een organisatie. Wanneer je als bedrijf zijnde grote veranderingen wil doen in het bedrijf, dan is dit van nog groter belang. Mocht een werknemer echt niet bereid zijn om mee te denken, dan kan het in sommige gevallen goed uitpakken door afscheid van elkaar te nemen. Al met al zal je goed na moeten denken over hoe je organisatieveranderingen wilt toepassen en gaat inleiden.

De afspraken die je maakt met je personeelsleden kun je vastleggen in een personeelshandboek. Heb jij nog geen personeelshandboek? Vraag een offerte aan via info@hr-documenten.nl. In dit basis handboek staan alle benodigde en wenselijke afspraken welke je met je medewerkers wilt afspreken en is een verlengstuk van de arbeidsovereenkomst.