Hoe ga je om met arbeidsconflicten?

Hoe ga je om met arbeidsconflicten?

Ruzie op de werkvloer of onenigheid met jouw werknemers? Meer werkgevers hebben hier last van dan je denkt. Maar hoe ga je hier als werkgever het beste mee om en wat kun je doen? In dit artikel lees hoe je als werkgever het beste om kunt gaan met arbeidsconflicten.

Maak het bespreekbaar

Allereerst heb je de mogelijkheid om zelf in contact te gaan met de werknemer om jullie onenigheid op tafel te brengen. Wat is het probleem en hoe is het op te lossen? Door open kaart te spelen, kunnen jullie beiden meer te weten komen over wat het probleem nu echt is. Samen kunnen jullie kijken of er een oplossing te vinden is. Dit kan aanpassingen zijn aan de werktaken, verandering van functie of andere arbeidsoplossingen. De eerste stap is altijd om zelf te proberen het conflict op te lossen. Door open communicatie kunnen veel problemen eenvoudig opgelost worden.

Een mediator

Komen jullie er zelf niet uit en lijkt het van kwaad tot erger te worden? Laat het niet zo ver komen en schakel een mediator in. Dit is een gerechtelijke professional die onafhankelijk naar de zaak kijkt. Deze mediator probeert de meest gunstige oplossing voor beide partijen te bereiken. Mediation is een perfecte optie om een arbeidsconflict op te lossen. Dit is namelijk een persoon van buiten het bedrijf dat compleet onafhankelijk is. Zo kijkt er iemand met een frisse en onafhankelijke blik naar de zaak. Dit is een ideale optie om een rechtszaak te kunnen voorkomen, want dit is voor geen van beide partijen de ideale situatie.

De mediator kijkt niet alleen wie er gelijk heeft in de situatie, maar juist naar wat voor beide partijen een goede einde is voor het conflict. Wellicht raadt de mediator aan om een werkfunctie bij een ander bedrijf voor te stellen of een compromis tussen beide partijen.

Arbeidspsycholoog

Ook is het aan te raden om na een conflict op de werkvloer, te investeren in jouw werknemers. Zorg niet alleen voor open communicatie, maar ook voor een luisterend oor op de werkvloer. Een arbeidscoach of arbeidspsycholoog is een goede investering in jouw personeelsbestand. Zo voorkom je dat problemen van kwaad tot erger worden en hebben jouw werknemers altijd een onafhankelijk persoon om mee te praten.

Een arbeidsconflict is erg vervelend voor beide partijen, zeker wanneer jullie er zelf niet uit kunnen komen. Om te voorkomen dat dit via een rechtszaak kan worden opgelost, is mediation beste optie. Deze onafhankelijke tussenpersoon kijkt met een frisse blik naar de situatie en zoekt het beste compromis voor beide partijen.